Serwer diagnostyczno-testowy crv.pl

Nadawca / odbiorca - FAQ, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Występują zakłócenia w odbiorze obrazu i dźwięku?

Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z poniższym dokumentem. Poniżej opisujemy, w jaki sposób można szybko zdiagnozować i usunąć najczęściej spotykane problemy, które mogą wynikać z nieprawidłowości występujących na całej długości drogi sygnału od nadawcy, do odbiorcy. Na drogę sygnału składają się:

  1. sprzęt po stronie nadawcy (kamera, streamkoder, komputer itp.),
  2. sieć LAN po stronie nadawcy,
  3. sieć WAN od nadawcy do serwera,
  4. serwer crv.pl,
  5. sieć WAN od serwera do odbiorcy,
  6. sieć LAN po stronie odbiorcy,
  7. sprzęt (komputer, oprogramowanie) odbiorcy

Aby, transmisja przebiegała bez zakłóceń, wszystkie kolejne powyższe elementy muszą pracować poprawnie i sprawnie przesyłać strumień.

Wystarczy problem tylko na jednym dowolnym elemencie na drodze sygnału, aby odbiorca odbierał sygnał zakłócony lub odbiór był niemożliwy.

Jak wynika z powyższej listy, droga sygnału jest zależna od dostawców zewnętrznych i często przebiega przez kilka, a nawet kilkanaście routerów pośredniczących, na co my (crv.pl), jako dostawcy usługi strumieniowania nie mamy wpływu. Zapewniamy jednak podłączenie naszych systemów do największych niezawodnych węzłów wymiany ruchy internetowego w Polsce.

Prosimy mieć na uwadze, że właściwa konfiguracja sprzętu i diagnostyka powinna być przeprowadzona, po Państwa stronie, przez wykwalifikowany personel, inżyniera sieci lub kompetentnego informatyka orientującego się w obszarach transmisji sieciowej, posiadania wiedzy na temat protokołów przesyłania. Osoby "przypadkowe" delegowane do obsługi procesu transmisji obrazu i dźwięku, w przypadku pojawienia się problemów transmisji, mogą niestety mieć spory kłopot w ustaleniu przyczyny, nawet przy wszechstronnej pomocy z naszej strony. Prosimy zatem o kontakt osoby kompetentne - udzielimy niezbędnej pomocy.

Na jakiem sprzęcie i oprogramowaniu pracuje system crv.pl?

Na naszych serwerach używamy znanego i renomowanego oprogramowania do strumieniowania, marki Wowza Streaming Engine, zapewniającego transmisję i odbiór bez zakłóceń, wysoką jakość strumienia dla odbiorcy, zarówno obrazu, jak i dźwięku. Oprogramowanie pracuje na najnowszej generacji wielordzeniowych serwerach o wysokiej wydajności, zainstalowanych na łączach 2Gbps. Serwery crv.pl znajdują się w Warszawie.

Monitoring całego systemu zapewnia przez 24h na dobę zespół wysoko wykwalifikowanych inżynierów sieci oraz specjalistów od transmisji strumieniowej. Zespół dba o optymalizację i aktualność stosowanego oprogramowania.

Jakie porty są wykorzystywane w transmisji do/od serwera strumienia:

Aby transmisja odbywała się bez przeszkód, należy mieć odblokowane na routerze oraz firewallu w komputerze porty:

  1. ruch wychodzący UDP 1935, testowanie transmisji do portu UDP 1935,
  2. ruch przychodzący UDP 1935 oraz 8089, test noSSL i test SSL
  3. .

Jakie są sugerowane procedury diagnostyczne sprzętu/sieci po stronie nadawcy/odbiorcy?

Jeśli transmisja nie dochodzi do skutku lub jest niestabilna, wymagana jest kompleksowa diagnostyka toru kamera/mikrofon-urządzenia przetwarzające-streamkoder-serwer-odbiorca. Należy mieć na uwadze, że cały układ to topologia szeregowa i niewłaściwe działanie dowolnego ogniwa, ma wpływ na działanie usługi u odbiorcy. Doskonałą analogią są lampki choinkowe - wykręcamy jedną żarówkę i cała instalacja gaśnie.

Mając na uwadze powyższe, należy metodą kolejnych kroków, wykluczać błędy w kolejnych ogniwach łańcucha transmisji. Do kolejnego punktu możemy przejść, po pozytywnym rozwiązaniu punktu poprzedzającego. I tak:

  1. do kamery/mikrofonu należy podłączyć dowolny odbiornik (TV, monitor) pozwalający na stwierdzenie, że podają one prawidłowy sygnał,
  2. sprawdzamy ustawienia kamery, parametry obrazu nie większe niż FullHD, kompresja strumienia maks. 1000-1500kbps lub mniej. Przy wyższych parametrach wysyłany obraz może nie być stabilny,
  3. podłączamy urządzenie rejestrujące, jeśli używamy rejestratora lokalnego, przez który przechodzi sygnał z kamery i wykonujemy podobny test, jak powyżej (ważna rozdzielczość, kompresja),
  4. dokonujemy testu ewentualnych blokad portu 1935 na firewallu, za pomocą narzędzia dostępnego na tej stronie,
  5. sprawdzamy czy streamkoder pobrał adres IP z lokalnego DHCP za pomocą skanera MAC, w przypadku braku DHCP, należy wystąpić do crv.pl, o hasło do streamkodera i ustawić static IP na urządzeniu,
  6. wykonujemy test "last mile". Minimalne parametry łącza to realne stabilne 2Mb/s dla każdego kierunku osobno (up/down). Warunek dotyczy zarówno nadawcy, jak i odbiorców,
  7. do streamkodera podłączamy inne (pewne) źródło obrazu testowego, np laptop z HDMI,

Jeśli mimo pozytywnych odpowiedzi na powyższe testy transmisja nie dochodzi do skutku lub jest niestabilna, należy odpowiedzieć na poniższe pytania:

  1. Czy łącze przez, które wysyłany jest strumień, jest dedykowane dla streamkodera?
  2. Czy ktoś jeszcze pracuje na łączu (np. cała instytucja)?
  3. Czy jest wdrożony QoS dla łącza w górę?
  4. Jakie wyniki dla poszczególnych hopów, w czasie pracy streamkodera, podaje winmtr?

    Jeśli problem zakłóceń nie jest permanentny, należy obserwować czasy WinMTR na poszczególnych hopach, w trakcie transmisji strumienia. Przypadek nagłego ich wydłużania lub utrata pakietów, jednoznacznie skazuje na problemy transmisyjne występujące w WAN

  5. Jaki jest wynik testu "last mile" w trakcie pracy streamkodera (down/up)? UWAGA. Test ostatniej mili, wskazuje nam jaka jest przepustowość łącza na odcinku nasz router-router brzegowy dostawcy łącza. Nie wyznacza niestety jakości łącza pod względem jego stabilności, czy strat (dropów)

    Należy mieć też na uwadze, że serwer testujący przepustowość może znajdować się np w innej miejscowości (inna trasa pakietów), niż serwer crv.pl (Warszawa), więc droga sygnału oraz ew. zakłócenia po drodze, też mogą być różne.

  6. Czy u odbiorcy nie są stabilne oba strumienie jednocześnie, wzorcowy crv.pl i wysyłany ze streamkodera (podgląd na stronie crv.pl)? Czy któryś działa poprawnie?
  7. Czy na komputerze odbiorcy pracują jakieś inne procesy znacznie obciążające zasoby: procesor, pamięć i łącze w obu kierunkach?

Przed kontaktem telefonicznym z administratorami crv.pl, należy poznać odpowiedzi na powyższe pytania i przekazać je konsultantowi.

Odpowiedzi na pytania pozwalają na skuteczną diagnostykę łącza nadawcy/odbiorcy i powinny być znane osobom kompetentnym z Państwa ramienia, odpowiedzialnym za udzielanie pomocy Państwa odbiorcom.